Gratis verzending vanaf €50,-
Voor 22 uur besteld = morgen geleverd
14 dagen bedenktijd

Prijzen inclusief BTW zien?

Je kan dit altijd aanpassen, onderaan de pagina of in het menu.

Oppervlakte berekenen - hoe doe je dat?

Wie nieuw behang wil plakken, een nieuwe vloer wil leggen of een huis wil verhuren of verkopen, moet de oppervlakte van de woning weten. Vroeger hebben we op school geleerd hoe we de oppervlakte berekenen, maar hoe zat het ook alweer? Lees hieronder meer over hoe je de oppervlakte berekent.

Hoe bereken je de oppervlakte?

Om de oppervlakte van een kamer te bepalen, deel je deze eerst op in hanteerbare stukken. Vreemde vormen kunnen zorgen voor moeilijkheden bij het berekenen. In dat geval is het handig om de ruimte op te delen in afzonderlijke vierkanten en rechthoeken. Je meet ieder deel dan apart op en telt alle afzonderlijke delen bij elkaar op.

Trek hiervoor eerst lijnen door de kamer, om de delen van elkaar te scheiden. Geef ze daarna denkbeeldig een letter, zoals A, B en C. Meet daarna de lengte en de breedte van de verschillende delen. Hiervoor kun je een meetlint of een lange liniaal gebruiken. Ook een afstandsmeter of een rolmaat kan hierbij goed van pas komen.

De lengte en de breedte vermenigvuldigen

Wie de oppervlakte van een ruimte wil berekenen, doet dit door de lengte met de breedte te vermenigvuldigen. Je komt dan uit op een bepaald aantal vierkante meters. Dit is de standaardprocedure om rechthoeken te berekenen. Een voorbeeld: een kamer is 30 meter bij 15 meter. Je vermenigvuldigt dit met elkaar en komt uit op 450 vierkante meter.

Oppervlakte kamer berekenen

De overige delen opmeten

Meet nu de overige delen op en vermenigvuldig weer de lengte met de breedte. Schrijf iedere keer op wat de lengte- en breedtematen zijn en op welk aantal vierkante meters je uitkomt. Tel de resultaten bij elkaar op, zodat je uitkomt op de oppervlakte van de hele kamer.

Een voorbeeld: deel A was 180 vierkante meter, deel B was 200 vierkante meter en deel C was 700 meter. Je komt uit op een totaal van 1080 vierkante meter.

Tip: moet je vaak oppervlakten berekenen? Dan kan het verstandig zijn om een afstandsmeter aan te schaffen. In onderstaand filmpje laten we je graag zien hoe eenvoudig het is om vierkante en kubieke meters te berekenen met een afstandsmeter.

Andere manieren om de oppervlakte te berekenen

Oppervlakte schatten

Een andere effectieve manier is het schatten van de oppervlakte. Meet daarvoor de omtrek van het huis en trek alle ruimtes af die geen rol spelen bij het bepalen van de oppervlakte. Denk bijvoorbeeld aan het portiek of de garage.

Oppervlakte berekenen van een cirkel

Het bepalen van de oppervlakte kan ook gebeuren door zich de ruimte voor te stellen in de vorm van een halve cirkel. De oppervlakte kan worden gevonden door de diameter van een hele cirkel te meten en deze door twee te delen. Daarvoor moet dus eerst de diameter worden gevonden.

Je maakt gebruik van de diameter, deelt deze door 2 en weet zo welke straal de cirkel heeft. Dan maak je gebruik van de formule A = straal in het kwadraat en deelt het resultaat door 2.

Oppervlakte cirkel berekenen

Deel zonder hoek berekenen

Misschien is een kamer of woning niet netjes rond of vierkant, maar ontbreekt er een stukje. Meet in dit geval de grootste lengte en breedte van de kamer, alsof het een volledige rechthoek is. Bepaal daarna de oppervlakte van het missende deel en trek het missende deel af van de eerste berekende oppervlakte van de rechthoek.

Door deze berekening te doen, weet je de daadwerkelijke oppervlakte van de kamer. Dat kan veel tijd schelen. Het opdelen in stukken en optellen van de oppervlakten is een efficiënte manier om de oppervlakte van een geheel te berekenen. Je kunt bij het rekenen ook gebruikmaken van een meetstok of een duimstok.

Leer Fixami beter kennen

Sinds 2007 combineren we professioneel gereedschap met advies op maat. Bij ons staat alles in het teken van beter maken.

Meer over ons
  • Tools van topkwaliteit

  • Specialist in online

  • Altijd persoonlijk advies

  • Wat je project ook is